Założenia projektów Unii Europejskiej dotyczących samochodów elektrycznych obejmują liczbę samochodów sprzedawanych w Europie, koszt paliwa, infrastrukturę do ich ładowania oraz cele rządowe dotyczące upowszechnienia EV. Pomimo tych niepewności, istnieją pewne pozytywne oznaki. W szczególności Europa ułatwia sprzedaż pojazdów elektrycznych na rynku. Ponadto pojazdy elektryczne przyczynią się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
Szacunki dotyczące zasobów pojazdów elektrycznych w Europie
W długoterminowych modelach dekarbonizacji transportu drogowego pojazdy elektryczne znalazły się w wyraźnym centrum uwagi. W nowym badaniu Ghandi i Paltsev uwzględniają model całkowitego kosztu posiadania (TCO) dla pojazdów elektrycznych i szacują globalne zasoby pojazdów elektrycznych do 2050 r. W przypadku ambitnych scenariuszy klimatycznych globalna flota pojazdów elektrycznych może osiągnąć poziom 50% floty pojazdów lekkich.
Wraz ze wzrostem dotacji i ambitnymi planami redukcji emisji, korporacje coraz częściej przechodzą na pojazdy elektryczne w swoich flotach. Co więcej, troska o środowisko naturalne coraz częściej staje się czynnikiem decydującym dla firm leasingowych. W rezultacie wielu producentów OEM wypuściło już modele EV. Liczba EV rośnie z każdym rokiem. Według najnowszych szacunków, w 2014 roku na rynek trafi 60 nowych modeli. Spośród nich 21 będzie pojazdami BEV.
Rządy w Europie coraz bardziej forsują EV z wielu powodów, w tym z powodu redukcji emisji i uzyskania przewagi konkurencyjnej. Unia Europejska wyznaczyła ambitne cele w zakresie redukcji emisji CO2 dla floty, z limitem 95-g/km do roku 2020. Po tym terminie przepisy prawdopodobnie staną się jeszcze bardziej restrykcyjne.
Samochody elektryczne stopniowo przenikają na rynek europejski, a Nissan LEAF i Tesla Model S znalazły się na szczycie list sprzedaży w Europie w 2013 roku. Obecnie pojazdy elektryczne stanowią około 6% rejestracji nowych samochodów w UE, natomiast pojazdy elektryczne typu plug-in hybrid będą stanowiły około 5% rejestracji nowych pojazdów.
Koszty paliwa dla pojazdów elektrycznych
Znaczny wzrost wykorzystania pojazdów elektrycznych zwiększy zapotrzebowanie na energię w Unii Europejskiej. Szacuje się, że do 2030 r. liczba pojazdów elektrycznych osiągnie 230 mln sztuk. Pociągnie to za sobą wzrost produkcji energii elektrycznej przez sektor wytwarzania energii elektrycznej, a także spowoduje wzrost emisji dwutlenku siarki. Sektor transportu w Europie przyczynia się do około jednej czwartej wszystkich emisji gazów cieplarnianych, które są głównym czynnikiem przyczyniającym się do zmian klimatycznych. Ponadto emisje z pojazdów drogowych przyczyniają się do poziomu zanieczyszczenia powietrza w wielu miastach na całym kontynencie, który przekracza normy Unii Europejskiej dotyczące jakości powietrza.
Infrastruktura ładowania jest kolejną poważną przeszkodą w przyjęciu EV. Obecna infrastruktura nie spełnia unijnych standardów dotyczących infrastruktury ładowania, a koszty publiczne związane z tymi stacjami są wysokie. Infrastruktura ładowania staje się jednak coraz bardziej powszechna i stanowi konieczność dla przyjęcia pojazdów elektrycznych. UE wyznaczyła cel polegający na zainstalowaniu 800 000 publicznych stacji ładowania na całym kontynencie do 2020 roku. Dyrektywa określa indywidualne cele dla każdego państwa członkowskiego i zaleca, aby skupiły się one na zwiększeniu gęstości tych stacji na obszarach miejskich.
Rządy głównych krajów europejskich naciskają na rozwój pojazdów elektrycznych jako sposobu na osiągnięcie większej niezależności energetycznej i mniej ropopochodnych systemów transportowych. Aby ułatwić przyjęcie tych pojazdów, kraje te nadają priorytet rozwojowi technologii EV i wspierają rozwój producentów EV. Ponadto dążą do utrzymania lokalnego łańcucha wartości w tej branży.
Infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych
Aby zrealizować cele UE w zakresie ograniczenia emisji CO2, w całej UE musi powstać infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Tempo rozwoju tej infrastruktury jest jednak wolne. Masterplan infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych określa wymaganą infrastrukturę w całej UE i zawiera zalecenia dotyczące przyspieszenia jej budowy. Synchronizuje on również rozwój infrastruktury ładowania z rozbudową sieci i potrzebami w zakresie energii odnawialnej. W planie przedstawiono kompleksowy obraz infrastruktury ładowania w całej UE, z uwzględnieniem różnych typów pojazdów i technologii.
Publiczna infrastruktura ładowania w Europie jest rozłożona nierównomiernie. W 2018 r. w całej Europie było tylko 374 000 publicznych ładowarek, a dwie trzecie z nich znajdowało się w zaledwie pięciu krajach. Wraz z rosnącą sprzedażą pojazdów elektrycznych Europa musi instalować pół miliona publicznych ładowarek rocznie do 2030 roku, a po 2030 roku – milion rocznie. Proces ten jest jednak obciążony opóźnieniami i problemami z uzyskaniem pozwoleń.
UE ma mandat, aby pomóc krajom europejskim w opracowaniu i wdrożeniu infrastruktury ładowania. Zleciła ona badanie mające na celu określenie dokładnych wymogów potrzebnych w każdym kraju. Zakończenie badania planowane jest na rok 2020. W międzyczasie Komisja proponuje przepisy, które mają zachęcić państwa członkowskie do budowy wystarczających publicznych sieci ładowania. Nowe przepisy obejmują również cel oparty na flocie, który państwa muszą osiągnąć do lipca 2021 roku. Oznacza to, że każdy kraj musi mieć wystarczającą pojemność publicznych sieci ładowania dla każdego pojazdu akumulatorowego zarejestrowanego w swoim kraju.
Rozwój infrastruktury ładowania poprawi również ekonomikę ładowania pojazdów elektrycznych. Podczas gdy branża opowiada się za większą liczbą punktów ładowania, chce również widzieć więcej stacji ładowania w starszych dzielnicach Europy, które często mają kodeksy przeciwpożarowe i ograniczenia urbanistyczne, które utrudniają budowę stacji ładowania.
Rządowe cele dotyczące upowszechnienia EV
Irlandia wyznaczyła ambitne cele dotyczące upowszechnienia EV. Dąży do posiadania 840 000 EV w swojej flocie do 2030 r. i prowadzi politykę zapewniania wsparcia finansowego dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Korzyści z pojazdów elektrycznych obejmują zmniejszenie emisji i poprawę jakości powietrza. Irlandia ma niski przedział podatkowy dla EV, a EV są zwolnione z podatku węglowego i akcyzy paliwowej.
Aby to osiągnąć, rząd musi wdrożyć różne polityki i mechanizmy rynkowe, aby zachęcić więcej konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych. Do 2024 r. nowe pojazdy osobowe EV powinny być wyceniane po takim samym koszcie eksploatacji jak nowe pojazdy z silnikiem spalinowym. Do 2032 r. sieć powinna mieć zdolność do obsługi ponad 300 000 stacji ładowania.
Rządy przeznaczyły 1,9 miliarda PS na przejście na pojazdy elektryczne, w tym 620 milionów PS na finansowanie lokalnego ładowania na ulicach mieszkalnych. Fundusze te mają pomóc władzom lokalnym we wprowadzeniu infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że fundusze te są przeznaczone dla konsumentów o wyższych dochodach, a nie tych o niższych dochodach. Rządy przyznają, że wdrożenie infrastruktury ładowania EV jest trudne, a brak odpowiedniej infrastruktury może zniechęcić konsumentów do zmiany.
Rząd powinien również skupić się na obniżeniu standardów emisji paliw, aby wesprzeć upowszechnianie się pojazdów elektrycznych w najbliższym czasie. Ponadto powinien stopniowo wycofywać dopłaty do zakupu i stworzyć konkurencyjny rynek dla pojazdów elektrycznych. Dobrze skoordynowany pakiet polityczny może zapewnić płynne przejście dla konsumentów i przedsiębiorstw.
Ulgi podatkowe dla EV
Ulgi podatkowe dla samochodów elektrycznych stają się ważnym elementem polityki rządowej w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej, a UE jest zaniepokojona proponowaną transatlantycką ustawą handlową, która wyeliminowałaby ulgi podatkowe dla samochodów elektrycznych. Urzędnicy europejscy obawiają się, że proponowane przepisy przyniosą korzyści północnoamerykańskim producentom samochodów elektrycznych i zaszkodzą eksportowi Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych, co ich zdaniem jest niesprawiedliwe.
Chociaż ulga podatkowa ma na celu zachęcenie do zakupu EV, istnieje szereg czynników ograniczających. Na przykład do ulgi kwalifikują się tylko niektóre modele. Ponadto istnieje limit kwoty kredytu, jaki może otrzymać nabywca. Jednak EV wciąż zyskują na popularności, a liczba nowych rejestracji skoczyła o 60 procent w pierwszym kwartale 2022 roku. Obecnie stanowią one 5,1% wszystkich rejestracji nowych samochodów.
Oprócz ulg podatkowych, UE oferuje dotacje dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Dotacje te mogą obniżyć koszt pojazdu nawet o 75% w wielu miastach. Ponadto nowe samochody elektryczne i hybrydowe o emisji CO2 poniżej 70 g/km mogą kwalifikować się do premii klimatycznej. Nowe elektryczne autobusy i ciężarówki również mogą otrzymać rządowe dotacje i premie.
Europejscy producenci samochodów mają wiele na głowie. Nowa ulga podatkowa Stanów Zjednoczonych może ograniczyć zasięg pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej, a jeśli UE zdecyduje się odrzucić ulgę podatkową, mogą stracić potencjalnych klientów. Jeśli jednak ulga podatkowa zostanie zatwierdzona, pojazdy elektryczne produkcji amerykańskiej mogą stać się normą do końca dekady.
Pierwsi nabywcy w megamiastach
Ostatnie badania McKinsey dotyczące pierwszych nabywców samochodów elektrycznych sugerują, że są to głównie konsumenci o wyższych dochodach. Ponadto osoby te wykazują się odmiennymi postawami i zachowaniami. Badania sugerują również, że ci pierwsi mają tendencję do ograniczania się do określonych segmentów klientów w kilku krajach w Europie. Pomimo tych barier, osoby wcześnie adoptujące pojazdy są skłonne do przejścia na pojazdy elektryczne.
Aby zrozumieć adopcję EV, przyjrzeliśmy się danym dotyczącym własności samochodów i lokalizacji punktów ładowania w megamiastach Wielkiej Brytanii. Dane zostały zebrane z Office for National Statistics, Scottish National Records oraz DfT’s National Travel Survey. Dla każdego miasta porównaliśmy liczbę pojazdów elektrycznych i punktów ładowania zarejestrowanych w ciągu ostatniego roku, używając modelu regresji wielozmiennej.
Kilka rządów w Europie wyznaczyło cele dotyczące przyjęcia pojazdów elektrycznych. Łączny cel dla wszystkich państw członkowskich UE wynosi osiem do dziewięciu milionów pojazdów do 2020 roku. Poszczególne cele różnią się w zależności od kraju, przy czym Francja dąży do osiągnięcia dwóch milionów pojazdów elektrycznych do 2020 r., a Niemcy do osiągnięcia miliona do 2014 r. Holandia wyznaczyła sobie cel w zakresie pojazdów elektrycznych na 2020 r. na poziomie 200 000 pojazdów, a w 2025 r. na poziomie miliona.
Rosnący popyt na pojazdy elektryczne stworzył rynek dla nowych aplikacji i usług. Inteligentne ładowanie, zagregowane zarządzanie stroną popytową oraz usługi wspólnego użytkowania samochodów są tego przykładem. Usuwając bariery dla przyjęcia pojazdów elektrycznych, można rozwijać nowe modele biznesowe, co prowadzi do rozwoju ekosystemu pojazdów elektrycznych i wyższego wskaźnika ich przyjęcia.