Branża samochodów elektrycznych rozwija się w stałym tempie, a wskaźniki adopcji konsekwentnie przewyższają prognozy z przeszłości. Aby osiągnąć cele na rok 2030, branża musi utrzymać to tempo i nadal przewyższać oczekiwania. W niniejszym artykule omówiono kluczowe czynniki napędzające branżę, w tym czynniki związane z ceną, innowacje produktowe i connected driving.
Czynniki związane z ceną
Według ostatnich badań branżowych, trzy czynniki związane z ceną prawdopodobnie będą napędzać przyjęcie przez konsumentów samochodów elektrycznych. Te trzy czynniki to innowacje w zakresie cen, opakowań i dotacji rządowych. Zajmując się tymi czynnikami, producenci samochodów mogą stworzyć atrakcyjne zachęty dla konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych. Oto kilka przykładów modeli cenowych, które mogą przemawiać do różnych segmentów konsumentów:
Nakazane przez rząd regulacje dotyczące emisji działają jako bezpośrednie bodźce dla inwestycji OEM w EV. Jednocześnie obecne dotacje wypełniają lukę między cenami OEM a gotowością konsumentów do zapłaty. Na przykład chiński system zachęt regulacyjnych w 2018 r. popchnął globalną sprzedaż EV poza granicę miliona. Ponadto Unia Europejska przyjęła nowe przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla i wyznaczyła cel 37,5-procentowej redukcji emisji z samochodów do 2030 roku.
W ciągu najbliższych pięciu lat producenci OEM powinni spodziewać się osiągnięcia progu rentowności na sprzedaży EV. Pozwoli im to zarobić od dwóch do trzech procent na każdym sprzedanym EV. Ponadto koszt produkcji EV jest o około 12 000 dolarów wyższy niż jego odpowiednika ICE, co sprawia, że producentom samochodów trudno jest odzyskać koszty na samej cenie. Wyjątkiem od tej reguły są modele premium – sekcja ta została zaczerpnięta od specjalistów strony perfectbeautypmu.pl. Jeśli producenci potrafią obniżyć koszty produkcji, mogą wygenerować marżę zysku w wysokości dwóch do trzech procent na każdym pojeździe.
Największym pojedynczym czynnikiem różnicującym ceny samochodów elektrycznych i nieelektrycznych jest koszt akumulatorów. W miarę spadku cen akumulatorów w nadchodzących latach, ekonomika pojazdów elektrycznych przesunie się z czerwonego na zielony kolor.
Innowacje produktowe
Innowacje produktowe w branży samochodów elektrycznych wymagają zrozumienia, czego chcą konsumenci samochodów elektrycznych i jak zaspokoić te potrzeby. Chociaż pojazdy elektryczne są nadal produktem niszowym, ich sprzedaż na wielu rynkach na całym świecie zaczęła przyspieszać, a producenci OEM powinni być gotowi do wykorzystania tej zmiany. Jednym ze sposobów na to jest świadczenie usług na żądanie dla konsumentów. Producenci OEM mogą zaoferować konsumentom takie funkcje jak automatyczne parkowanie, usługi concierge i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Innowacje produktowe w branży samochodów elektrycznych będą wymagały od producentów OEM opracowania propozycji wartości, która przemówi do jak najszerszej grupy klientów. Ta propozycja wartości powinna być zgodna z ogólnym przesłaniem marki, a także specjalnie dostosowana do klientów korzystających z samochodów elektrycznych. Na przykład propozycja wartości firmy Volkswagen opiera się na jej zobowiązaniu do „E-mobilności dla wszystkich”.
Udany ekosystem pojazdów elektrycznych to ekosystem, który uwzględnia wszystkie części pojazdu i sposób ich współdziałania. Na przykład samochód bez baterii ma ograniczony zasięg i słabe osiągi. Strategia ekosystemu Tesli inwestuje w akumulatory, aby uczynić je bardziej wydajnymi i poprawić ich osiągi. W ten sposób ma nadzieję kontrolować to wąskie gardło.
Choć pojazdy elektryczne zmieniły oblicze wielu branż, wciąż pozostaje wiele wyzwań, w tym wysokie koszty produkcji i niższe przychody ze sprzedaży posprzedażnej. Jednak pojazdy elektryczne powinny służyć jako katalizator do przekształcenia GTM. Na przykład, producenci OEM powinni pilotować krótkoterminowe działania mające na celu modernizację kanałów online i doświadczeń offline, jak również opracowanie nowych produktów, które oferują nowe doświadczenia klientów i strumienie przychodów. Dzięki pilotażowi tych rozwiązań producenci OEM mogą szybko zwiększyć skalę działania, aby zaspokoić potrzeby konsumentów i zachować konkurencyjność w momencie wprowadzania nowych modeli.
Jazda połączona
Branża samochodów elektrycznych eksperymentuje z nowymi technologiami w celu promowania jazdy połączonej. Jedno z przedsiębiorstw, Sumitomo Electric, wykorzystuje telematykę do dostarczania informacji o ruchu drogowym i warunkach drogowych. W zakładzie w Yokohamie opracowano również tor do testowania jazdy, w którym zastosowano połączone technologie.
Connected driving i pojazdy autonomiczne stawiają przed branżą nowe wyzwania, które wymagają wykwalifikowanego doradztwa prawnego. Globalna grupa praktyk DLA Piper ds. samochodów zautomatyzowanych, połączonych i elektrycznych łączy wiedzę interdyscyplinarnych grup, aby zapewnić kompleksowe doradztwo prawne dla firm zaangażowanych w tę wschodzącą branżę. Jej doświadczenie obejmuje szeroki zakres praktyk, w tym projekty energetyczne, odpowiedzialność za produkt oraz transakcje technologiczne. Zespół koordynuje również usługi prawne z innymi grupami praktyków w kancelarii.
Wysokiej klasy samochody podłączone do sieci będą mogły komunikować się z systemami zewnętrznymi i przesyłać dane do innych urządzeń. Te możliwości komunikacyjne mogą być zapewnione przez radia komórkowe i dedykowaną komunikację krótkiego zasięgu. Ta ostatnia technologia może być wykorzystywana w zastosowaniach krytycznych dla bezpieczeństwa i działa w paśmie 5,9 GHz.
Rozszerzona łączność pojazdów sprawi, że branża pojazdów elektrycznych zyska na znaczeniu. Dane zebrane z podłączonych pojazdów elektrycznych będą miały kluczowe znaczenie dla rozwoju ekosystemu wokół nich. Mogą one pomóc w ocenie zapotrzebowania na stacje ładowania poprzez analizę lokalizacji kierowców i ich wzorców zachowań. Pomoże również zaplanować stacje ładowania w optymalnych lokalizacjach.
Technologia połączonych pojazdów staje się obecnie rzeczywistością, a przemysł motoryzacyjny włącza te technologie do swoich modeli. Wiele samochodów zawiera już wiele czujników, które zasilają centralny komputer. Podłączony pojazd może przyczynić się do tego, że prognozy pogody będą bardziej dokładne i istotne, a także będzie doskonałym źródłem informacji.
Wydatki rządowe na EV
Podczas gdy wydatki konsumentów na samochody elektryczne wzrosły w Chinach prawie dwukrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat, wydatki rządowe na EV spadły. Odsetek wydatków rządowych na EV wynosi obecnie zaledwie 10%. Pomimo zmniejszenia wydatków rządowych, oczekuje się, że kwota wydatków konsumenckich na samochody elektryczne wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat ze względu na optymizm konsumentów.
Rząd zainwestował łącznie 7,5 mld USD w politykę dotyczącą EV w ciągu najbliższych siedmiu lat, ale wsparcie na jednostkę pozostało płaskie w zakresie od 5 000 do 6 000 USD. Wynika to częściowo z faktu, że Congressional Budget Office postawiło pytania o efektywność wydatków rządowych na samochody elektryczne. Konsumentom, którzy kupią hybrydę plug-in lub pojazd całkowicie elektryczny, zaoferowano kredyt podatkowy w wysokości 7 500 USD. Będzie to kosztować około 2 miliardów dolarów do końca 2019 roku.
Rząd wydaje pieniądze na instalację infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W styczniu 2018 roku CPUC zatwierdziła zatwierdzenie dwunastu nowych pilotów infrastruktury elektrycznej IOU. Będą one instalować infrastrukturę ładowania DCFC (prąd stały) w miejscach publicznych. Część funduszy zostanie przeznaczona na stacje szybkiego ładowania. Inne fundusze zostaną przeznaczone na programy edukacyjne i informacyjne.
Służba Parków Narodowych powołała również interdyscyplinarną grupę roboczą ds. EV, której zadaniem jest opracowanie krajowej strategii elektryfikacji floty rządowej i tranzytu publicznego oraz rozwój publicznej infrastruktury ładowania. Grupa ta rozpoczęła również pilotażowy projekt konwersji floty autobusowej Parku Narodowego Zion na autobusy z napędem elektrycznym na baterie, z 33 milionami dolarów finansowania Departamentu Transportu. Podobny program jest planowany w Parku Narodowym Wielkiego Kanionu w 2019 roku.
Trajektoria wzrostu
Rynek pojazdów elektrycznych szybko rośnie. Na całym świecie jest obecnie ponad 10 milionów samochodów elektrycznych. Najwięcej EV mają Chiny i Europa, które stanowią prawie połowę wszystkich EV na świecie. W pierwszym kwartale 2021 r. sprzedaż EV wzrosła o 140%, a prym wiodły Chiny i Europa z prawie 500 000 pojazdów elektrycznych. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż była ponad dwukrotnie większa niż w pierwszym kwartale 2020 roku.
Sprzedaż EV wzrośnie dramatycznie. EV będą stanowić około 40% nowych samochodów sprzedawanych w 2030 roku. Liczba ta jest już prawie dwukrotnie wyższa niż w 2000 roku. Według raportu, rynek EV ma wyprzedzić wzrost tradycyjnego przemysłu samochodowego. Do roku 2030 Chiny mają posiadać 48 procent wszystkich samochodów elektrycznych. Tymczasem kraje europejskie mają do tego czasu osiągnąć 42 procent udziału w sprzedaży wszystkich nowych samochodów. Do 2040 roku praktycznie wszystkie nowe samochody będą elektryczne.
Istnieje kilka czynników napędzających popyt na samochody elektryczne. Po pierwsze, podaż jest ograniczona. Aby zaspokoić popyt, producenci samochodów muszą produkować pojazdy elektryczne w dużych ilościach. Następnie muszą zbudować infrastrukturę do ładowania. Przy wysokich kosztach benzyny i oleju napędowego konsumenci będą skłaniać się ku pojazdom elektrycznym.
Przyjęcie pojazdów elektrycznych wzrosło w ostatnich latach dzięki postępowi w technologii akumulatorów, zachętom rządowym i uzupełniającej infrastrukturze. W rzeczywistości do 2028 roku pojazdy elektryczne będą stanowiły ponad 50% wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnego rynku samochodowego, rynek pojazdów elektrycznych nie będzie podążał prostą, wykładniczą trajektorią wzrostu. Potrzeba będzie raczej czasu, aby osiągnąć jego pełny potencjał.